تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

این سایت جهت آموزش و اطلاع رسانی پرورش مرغ گوشتی جهت مرغداران و کارشناسان علوم دامی و دامپزشکان و تولید کنندگان تجهیزات مرغداری گردآوری شده است .


انواع دانخوری در مرغداری


انواع دانخوری در مرغداری

سیستم دانخوری مرغداری

در صنعت پرورش طیور میزان سود دهی رابطه مستقیم با کیفیت محصول تولید شده دارد.

مواد خوراکی و دان طیور بخش عمده ای از هزینه های تولید را شامل می شود. یکی از راه های کاهش هزینه تولید، جلوگیری از اتلاف مواد خوراکی می باشد، بگونه ای که در عین ترغیب پرنده ها به مصرف بیشتر خوراک و افزایش سرعت رشد، از اتلاف خوراک نیز جلوگیری گردد.

مشخصات دانخوری مناسب در مرغداری

  • استحکام و کیفیت دانخوری مرغداری.
  • پر شدن مستمر و عدم تاخیر در ریزش دان در دانخوری مرغداری.
  • عدم ریزش و پخش دان مرغ از دانخوری
  • قابلیت تنظیم ارتفاع برای سنین مختلف رشد پرنده .
  • امکان شستشو و ضد عفونی آسان دانخوری ها .
  • دسترسی آسان پرنده به دان و حداقل نیاز به جابجایی دانخوری و نیروی کارگر .

با توجه به نیازهای دوره های مختلف رشد از دانخوری مرغداری مختلف، استفاده می گردد.

معمولاْ برای هفته اول جوجه ها از سینی های بزرگ با قطر 40 سانت استفاده می شود و ظرفیت هر سینی حدود 50 جوجه است تا جوجه ها به راحتی بتوانند داخل آن رفته و از خوراک استفاده نمایند. این سینی ها، از جنس پلاستیک قابل شستشو و ضد عفونی، هستند، که بطور مرتب توسط کارگر ماهر شستشو و ضد عفونی می شود.

بعد از گذشت این مرحله و رشد جوجه ها و با توجه به وسعت تولید و میزان هزینه و شرایط تولید کننده از سیستم های دانخوری دستی یا دانخوری اتوماتیک استفاده می شود.

 

انواع سیستم های دانخوری در سالن های مرغداری

ü دانخوری دستی (دانخوری سطلی)

ü دانخوری ناودانی

ü دانخوری زنجیری

ü دانخوری اوگر

دانخوری دستی

دانخوری مرغداری دستی (دانخوری سطلی)، از یک محفظه استوانه ای پلاستیک یا گالوانیزه تشکیل شده که یک بشقاب در زیر آن قرار دارد و میزان ریزش دانه با پیچ قابل تنظیم است.

با آویزان نمودن دانخوری سطلی می توان میزان ارتفاع آن را تنظیم کرد که باعث کاهش آلودگی بشقاب شده و از هدر رفت دان جلوگیری می شود.

معمولا در تعداد جوجه کم از دانخوری دستی استفاده می شود میزان هزینه به ازای هر پرنده نسبت به روش های دانخوری اتوماتیک کمتر است و فضای کمتری را اشغال می کند.

دانخوری دستی در ظرفیت های مختلف

 


دانخوری ناودانی

دانخوری ناودانی از جنس ورق گالوانیزه می باشد که به شکل ناودان ساخته می شود و به طور دستی دان مرغ داخل آن ریخته می شود. دانخوری ناودانی در اندازه ها و ابعاد مختلف با توجه به نیاز مرغداری ساخته می شود. طول دانخوری ناودانی از 80 سانتی متر، و عرض آن از 10 سانتی متر برای جوجه شروع می شود و برای مرغ های تخم گذار و گوشتی 20 سانتی متر در نظر گرفته می شود. برای جلوگیری از ورود پرنده از حفاظ های میله ای استفاده می شود. با تنظیم پایه ها، از دانخوری ناودانی می توان برای دوره های مختلف رشد استفاده کرد. دانخوری ناودانی، براحتی شستشو و ضدعفونی می شود و قابلیت جابجایی در سالن را دارد.

 

استفاده از دانخوری سطلی در مرغداری های بزرگ، نیاز به تعداد زیاد کارگر دارد و مدت زمان زیادی نیز صرف غذا دهی می شود، همچنین باعث می شود بخشی از دان هدر رفته و رسیدگی کافی و مناسبی به پرنده ها صورت نگیرد و این موجب رشد غیر یکنواخت جوجه ها می شود، بنابراین از دانخوری های اتوماتیک نظیر دانخوری زنجیری یا دانخوری بشقابی (بشقابی اوگر) استفاده می شود، از مزایای دانخوری بشقابی اتوماتیک، نیاز کمتر به نیروی کارگری، افزایش ضریب تبدیل بدلیل توزیع یکنواخت خوراک در گله می باشد.

 

دانخوری زنجیری مرغداری (دانخوری زنجیری اتوماتیک)


سیستم دانخوری زنجیری اولین سیستم دانخوری اتوماتیک مرغداری می باشد که به خاطر سهولت کار و امکان تولید آسان آن مورد استقبال مرغداران قرار گرفته است. دانخوری زنجیری توسط الکترو موتور و گیربکس در کل سالن مرغداری حرکت می کند و از مخزن ذخیره دان یعنی (هاپر) تغذیه می شود.

جنس دانخوری زنجیری، معمولاْ از ورق های گالوانیزه ضد زنگ می باشد و ارتفاع نوار نقاله زنجیری توسط پایه ها تنظیم می شود که در فواصل مشخص با توجه به سن جوجه ها، درجه بندی می شود .

 

دانخوری زنجیری اتوماتیک

 


محاسن سیستم دانخوری زنجیری

v نسبت به روش تغذیه دستی بسیار آسانتر بوده و توزیع دان مناسب و سریعی را دارد.

v بخاطر داشتن درجه بندی پایه ها ، تنظیم ارتفاع یکنواختی دارد که باعث می شود پرندگان به راحتی به غذا دسترسی داشته باشند.

v تعمیر و نگهداری دانخوری زنجیری، آسان است و اکثر کارگران مرغداری می توانند معایب اولیه آن را برطرف نمایند .

v دانخوری زنجیری با توجه به حرکت نقاله ای، به راحتی شستشو و ضدعفونی می شود و برای شستشو و ضد عفونی، نیازی به جمع آوری آن از داخل سالن نیست.


معایب سیستم دانخوری زنجیری

 

با توجه به محاسن سیستم دانخوری زنجیری، معایب متعددی نیز می توان برای آن بر شمرد .

در تغذیه با سیستم دانخوری زنجیری، پرنده هایی که در ابتدای مسیر تغذیه هستند معمولاْ از غذای با کیفیت تر و بیشتری برخوردار می شوند و خوراک با کیفیت پایین به انتهای مسیر می رسد که این عامل باعث رشد نامتوازن جوجه ها می شود.

دانخوری زنجیری دارای استهلاک بالا می باشد و هزینه تعمیرات و نگهداری آن از سیستم دانخوری بشقابی (اوگر) بیشتر است.

با توجه به شکل ساختمانی و محدودیت ارتفاع دانخوری زنجیری، برای اوایل دوره رشد جوجه نمی توان از آن استفاده کرد.

 

دانخوری اتوماتیک بشقابی (دانخوری اوگر)

دانخوری بشقابی اوگر جدیدترین مکانیزم دانخوری مرغداری است . طراحی سیستم این دانخوری اتوماتیک بر اساس توزیع یکنواخت دان با توجه به سن پرنده و کنترل دقیق مقدار مصرف خوراک می باشد. نحوه کار دانخوری بشقابی اتوماتیک اینگونه است که دان از طریق لوله و مارپیچ داخل آن بطور یکنواخت در تمامی سالن توزیع شده و داخل بشقاب ها می ریزد.

هر خط دانخوری بشقابی در مرغداری، توان خود را از یک موتور و گیربکس یک اسب بخار دریافت می کند. خوراک از طریق هاپر در ورودی لوله تغذیه دانخوری بشقابی قرار می گیرد، فنر مارپیچ داخل لوله باعث حرکت به جلو دانه ها می شود. در فواصل معین، بشقاب دانخوری نصب شده و از سوراخ ایجاد شده در لوله، دان به قسمت قیفی بشقاب میریزد تا پر شود با پر شدن هر بشقاب دان به بشقاب بعدی منتقل می شود تا انتهای خط تا همه بشقاب ها پر شوند. با رسیدن دان به بشقاب آخری سیستم بطور خودکار قطع می شود. و از هدر رفت خوراک جلوگیری می شود. با مصرف دان داخل بشقاب ها مجدد سیستم شروع به کار می کند. خطوط دانخوری بشقابی مرغداری توسط سیم بکسل از سقف آویزان می شود و ارتفاع بشقاب ها با توجه به سن جوجه ها توسط وینچ برقی تنظیم می شود .

 


خصوصیات دانخوری بشقابی اتوماتیک (دانخوری بشقابی اوگر)

  1. توزیع یکنواخت دان در کل سالن که باعث یکنواختی رشد در گله می شود.
  2. قابلیت تنظیم تغذیه بشقابها در چند حالت به نسبت میزان مصرف پرنده.
  3. قابلیت تنظیم ارتفاع دانخوری بشقابی، با وینچ برقی با توجه به سن پرنده .
  4. کنترل دقیق میزان مصرف دان مرغهای سالن پرورش .
  5. عدم اتلاف و دور ریز شدن خوراک در سالن .
  6. قابلیت استفاده ازچند روزگی جوجه ها تا پایان دوره پرورش .
  7. قطع کن مجزا برای هر بشقاب که باپر شدن بشقاب ها تغذیه آنها قطع می شود و باعث جلوگیری از تلف شدن دان می شود .
  8. تعمیرات و نگهداری آسان و تعویض سریع قطعات معیوب در این سیستم .
  9. امکان دسترسی به دان توسط پرنده در تمامی جهات در سالن .
  10. دارای کنترل دان در انتهای خط دانخوری .
  11. عدم آلوده شدن بشقاب ها توسط پرندگان .
  12. به ازای هر 50 مرغ گوشتی، یک بشقاب در نظر گرفته شده است که در مقایسه قیمت دانخوری بشقابی با قیمت سایر سیستم های دانخوری، حداقل هزینه را دارد .

 

هیچ کاری غیر ممکن نیست فقط باید . . .

  انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 1009

مطالب تصادفی

  • نکات مهم و کلیدی در پرورش مرغ گوشتی
  • محصول شماره موبایل مرغداران
  • فرصتی خوب جهت استخدام و کسب درآمد
  • مراحل پرورش مرغ گوشتی
  • بارگیری مرغها جهت ارسال به کشتارگاه در پرورش مرغ گوشتی
  • واکسیناسیون در پرورش مرغ گوشتی
  • جوجه ریزی در پرورش مرغ گوشتی

صنعت مرغداری