تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

این سایت جهت آموزش و اطلاع رسانی پرورش مرغ گوشتی جهت مرغداران و کارشناسان علوم دامی و دامپزشکان و تولید کنندگان تجهیزات مرغداری گردآوری شده است .


انواع سیستم های تهیه دان در مرغداری


انواع سیستم های تهیه دان در مرغداری

تجهیزات تولید خوراک طیور :

 

مشخصات فنی آسیاب مرغداری

 آسیاب مرغداری دستگاهی است که مواد خوراکی را آسیاب نموده و در اندازه های ریز تر و یا پودری جهت مصرف مرغ ها فراهم می کند. قسمت اصلی این دستگاه چکش ها و تیغه های ضربه زن می باشد که با چرخش دورانی موجب خرد شدن دانه ها می شوند.

با نصب انواع الک ها در اندازه های مختلف با توجه به سن رشد جوجه ها می توان میزان آسیاب شدن را تعیین نمود.

مخلوط کردن مناسب مواد خوراکی در کارخانه مستلزم افزودن مواد خوراکی در توالی معین و از پیش تعیین شده به شکل آزمایشی است.

ابتدا مواد خوراکی پرمصرف و در آخر مواد مواد ریز مصرف به درون میکسر هدایت شوند. بهتر است مایعات پس از تمامی مواد خشک افزوده شوند مگر اینکه عکس آن ثابت شود. زمان کل مخلوط کردن در دستگاه اهمیت دارد و تحت تأثیر ترکیب جیره است. تمامی میکسرها باید بر اساس تشخیص آزمایشگاهی یک افزودنی شناخته شده به شیوه فیزیکی یا شیمیایی کالیبره شود به طوری که فرایند مخلوط شدن بیش از اندازه و کمتر از حد مورد نیاز انجام نگردد.

نمک، گرافیت، ذرات آهن پوشش داده شده توسط رنگهای محلول در آب به عنوان ماده ردیاب استفاده میشود.
هر میکسر باید به طور جداگانه از نظر زمان مخلوط کردن بهینه و یا ظرفیت بهینه بارگیری در هر بار عملیات

مخلوط کردن دان آزمایش شود.


میکسر مرغداری

خوراک مورد استفاده در مرغداری ها ترکیبی از انواع غلات، مثل سویا، گندم، ذرت، جو، کنجاله و یا پودر استخوان و ... بصورت کنسانتره می باشد که طبق لیست جیره تهیه شده میزان هر یک از این مواد را پس از آسیاب کردن داخل میکسر می ریزند تا بطور کامل با همدیگر مخلوط گردند میکسر با مخلوط کردن مواد ترکیب یکدستی تولید می کند که بهترین درصد تبدیل خوراک به گوشت را می دهد.

میکسر در تناژ های مختلف تولید می شود .

 

میکسر افقی

میکسر نواری مداوم :

میکسر مداوم یا «دو نواره» شامل یک نیم بشکه ثابت افقی با یک شفت مرکزی حاوی ریبون های مارپیچی است که وقتی میله مرکزی دستگاه و ریبونها روی آن کار می کنند مواد از یک طرف به طرف دیگر انداخته می شوند.

ظرفیت این دستگاه از چند لیتر تا چند متر مکعب است. سرعت میله مرکزی به موازات تغییر محیط نوارهای خارجی به طور معکوس تغییر می کند و بهترین اندازه انها ۷۵ تا ۱۰۰ متر در دقیقه است.

از آنجا که مواد از یک طرف به طرف دیگر دستگاه انداخته میشوند لذا می توان مواد را از هر طرف خارج کرد. پاک کردن این نوع دستگاه مستلزم واژگون کردن آن می باشد.

میکسر نواری غیر مداوم :

این نوع میکسر شبیه میکسر مداوم نواری است با این تفاوت که به جای نوارها، «پرههای آهنی» بر روی میله مرکزی نصب شده است.

عمل این دستگاه متفاوت از دستگاه قبلی است و به ویژه برای مخلوط کردن مایعات با مواد جامد خشک مناسب است.
این دستگاه در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شود و سرعت حرکت لبه خارجی پرههای آن بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ متر در دقیقه است.

میکسر عمودی :

ساختار میکسر عمودی شامل یک استوانه، مخروط یا ظرف هوپر مانند با یک مارپیچ بالا بر منفرد یا دوبله است

که به طور عمودی درست در مرکز دستگاه گذاشته شده است. مارپیچ مرکزی به سرعت ۱۰۰ تا ۲۰۰ دور در دقیقه میچرخد و به صورت عمودی مواد وارد شده را از قسمت کف میکسر به سمت بالا می برد.
روند بالا رفتن مواد و دوباره به پایین آمدن آنها چند بار تکرار می شود تا مخلوط یکنواخت و مناسبی به دست آید. میکسر عمودی مدت زمان مناسب برای کار این نوع میکسر، ۱۰ تا ۱۲ دقیقه است. بارگیری این میکسر از بالا انجام می شود . تمیز کردن قسمتهای داخلی این نوع میکسر امکان ناپذیر است و لذا مقداری از مواد خوراکی به جا مانده از بار قبلی به بار جدید منتقل میشود و آن را آلوده میکند.

انواع دیگر میکسر :

ميکسر طبله چرخان، نوع سوم ميکسر نوع «طبله چرخان افقی» است .که به صورت یک استوانه یک طرف صاف یا استوانه ای است که در هر طرف آن حالت قیفی پیدا کرده است. دو طرف میکسر ممکن است صاف باشد یا مجهز به پردها و پاروهای مختلفی باشد که مواد خوراکی را گرفته و در محل خود فرو می اندازد. در این نوع میکسرها عمدتاً مواد خشک با اندازه یکنواخت را بهتر می توان مخلوط کرد.

میکسر توربینی :

یکی از اشکال اصلاح شده این میکسر، میکسر توربینی است که از یک استوانه ثابت تشکیل شده است که میله مرکزی چرخانی دارد و روی آنها پرهها، پروانه ها و پاروها و تیغه هایی نصب گردیده است به طوری که بتواند مواد را به صورت مداوم روی هم بریزند.

این نوع میکسر برای مخلوط کردن مواد خوراکی سنگین و افزودن مایعات به آن و جلوگیری از قلنبه شدن

مواد یا کیک شدن آنها استفاده می شود.

در این میکسر، مواد نرم از قبیل پودر یونجه و سبوس برنج باز هم خردتر می شوند.

مخلوط کردن کامل در این نوع دستگاه بین ۳ تا ۶ دقیقه به طول می انجامد مگر اینکه لازم باشد کلوخه ها و قلنبه های مواد که در نتیجه ریختن آنها به داخل توده مواد ایجاد شده وقت بیشتری برای باز شدن لازم داشته باشند.

 

بالابر مرغداری


در مرغداری های مدرن مکانیزه، خوراک مرغ پس از آسیاب و میکس شدن از طریق بالابر مرغداری به قسمت خطوط انتقال دان منتقل می شود. بالابر مرغداری از لوله و مارپیچ داخل آن تشکیل شده است که توسط الکتروموتور به چرخش درآمده و موجب انتقال دان می شوند. بالابرها در دو نوع ثابت و سیار در طول های یک متری تا ده متری بنا به نیاز سالن پرورشی در بازار موجود می باشد .

 

 هیچ کاری غیر ممکن نیست فقط باید . . .

  انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 220

مطالب تصادفی

  • نکات مهم و کلیدی در پرورش مرغ گوشتی
  • محصول شماره موبایل مرغداران
  • فرصتی خوب جهت استخدام و کسب درآمد
  • مراحل پرورش مرغ گوشتی
  • بارگیری مرغها جهت ارسال به کشتارگاه در پرورش مرغ گوشتی
  • واکسیناسیون در پرورش مرغ گوشتی
  • جوجه ریزی در پرورش مرغ گوشتی

صنعت مرغداری