تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

این سایت جهت آموزش و اطلاع رسانی پرورش مرغ گوشتی جهت مرغداران و کارشناسان علوم دامی و دامپزشکان و تولید کنندگان تجهیزات مرغداری گردآوری شده است .


انواع آبخوری در مرغداری


انواع آبخوری در مرغداری

 

هیچ کاری غیر ممکن نیست فقط باید . . .

 

 

انواع آبخوری مرغداری

سیستم آبخوری در مرغداری ها

پخش کردن مناسب و یکنواخت آب و دان در مرغداری برای تنظیم رشد جوجه ها و جلوگیری از کاهش آب بدن آنها(دهیدراته شدن) ضروری است. رشد مطلوب رابطه مستقیمی با مدیریت پخش کردن آب و غذا در سالن تولید دارد. با افزایش درجه حرارت محیط مصرف آب بیشتر می شود که ضروریست در این مواقع از آبخوری های کمکی نیز استفاده گردد.

انواع مختلفی از آبخوری تولید می شود که با توجه به شرایط و تعداد پرنده ها و نوع پرورش مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع آبخوری در مرغداری ها

آبخوری کله قندی (آبخوری دستی)

این آبخوری ها بصورت دستی استفاده می شوند و کلیه عملیات پرکردن، خالی کردن، شستشو و ضدعفونی، توسط کارگر انجام می گیرد. آبخوری دستی براحتی آب را در اختیار پرنده قرار می دهد و در ظرفیت های 2 لیتری، 4 لیتری و 6 لیتری و بیشتر تولید می شوند. تجربه و مهارت کارگر در این روش اهمیت بسیار زیادی دارد، بطوری که توزیع نامناسب و پر نکردن بموقع آبخوری کله قندی، باعث تلفات زیادی در گله خواهد شد.

 


آبخوری ناودانی

از آبخوری ناودانی بیشتر برای مرغ های داخل قفس استفاده می شود. آبخوری ناودانی بصورت سراسری در جلو قفس مرغ ها نصب می شود و جریان آب از مخزن مرکزی جریان پیدا کرده و در طول آبخوری ناودانی، بصورت جوی کوچک، پیوسته در جریان می باشد. با توجه به جریان دائمی آب، می بایست یک مخزن ذخیره آب وجود داشته باشد و با استفاده از قطع کن های اتومات میزان پر بودن آن، کنترل گردد، تا قطعی آب باعث صدمه به گله نگردد.

 

آبخوری سیفونی یا زنگوله ای

آبخوری سیفونی یا زنگوله های، جزء آبخوری های اتوماتیک محسوب می شود. این آبخوری بصورت آویزان از سقف مورد استفاده قرار می گیرد. آبخوری اتوماتیک سیفونی، از سوپاپ و فنر، محفظه و بشقاب تشکیل شده است و آب لوله اصلی از طریق سوپاپ و فنر به داخل بشقاب جریان می یابد، با پر شدن بشقاب آبخوری سیفونی و افزایش وزن آن، سوپاپ فنردار باعث قطع شدن جریان آب می شود. با مصرف آب توسط جوجه ها وزن کاسته شده و فنرمسیر آب را باز می کند. آبخوری سیفونی از نظر بهداشتی مناسب می باشد و آلودگی کمتری نسبت به آبخوری های دستی دارد، اما هزینه آبخوری سیفونی به نسبت استفاده از آبخوری های دستی مقداری بیشتر است. برای جلو گیری از نوسانات قطع آب و توزیع یکنواخت آن نباید مدار آبخوری مستقیما به آب لوله کشی وصل شود. مخزن ذخیره آب بایستی در مکان مناسبی قرار داده شود تا در فصل سرما از یخ زدگی آن جلو گیری شود. اتوماتیک و شبکه ای بودن آبخوری سیفونی باعث می شود براحتی دارو دادن و واکسیناسیون گله را با حل کردن در مخزن آب انجام داد.

 

آبخوری نیپل

در روش استفاده از آبخوری نیپل همه سالن مرغداری باید لوله کشی شود و یک در میان خط های آبخوری و دانخوری نصب می شود. در این سیستم خط آبخوری باید یک ردیف از خط دانخوری بیشتر باشد . بایستی توجه داشت که فاصله خطوط دانخوری و آبخوری از 5/1 متر بیشتر نشود، که در این صورت باعث رشد نا متوازن جوجه ها بعلت عدم دسترسی به آب و غذا بصورت یکسان می شود. در سیستم آبخوری نیپل، محفظه نیپل ها به مجرای خروج آب لوله ها بسته شده و پستانک ها مانع خروج آب می شوند، زمانیکه مرغ با نوک خود پستانک را حرکت میدهد باعث خروج آب می شود کاسه ای در زیر نیپل نصب می شود تا آب مازاد به بستر نریزد. ارتفاع نیپل ها با توجه به رشد جوجه ها قابل تنظیم می باشد. برای تنظیم میزان فشار آب از یک رگولاتور فشار شکن استفاده می شود. با توجه به نوع پرنده اندازه کاسه ها متفاوت هستند .

 آبخوری نیپل

امتیازات سیستم آبخوری نیپل :

1- نیپل با پخش در تمامی جهات در سالن پرورش آب را براحتی در دسترس مرغ و جوجه قرار می دهد.

2- در مصرف آب، دارو و واکسن ها صرفه جویی می شود.

3- گله درکل سالن پرورش بصورت یکنواخت رشد می کند.

4- با توجه به قابلیت تنظیم بودن ارتفاع حتی برای جوجه های یک روزه هم قابل استفاده است .

5- از لحاظ اصول بهداشتی این نوع آبخوری بهداشتی ترین روش بوده و براحتی قابل نظافت و شستشو می باشد.

6- آب تازه و تمیز پیوسته در دسترس مرغ ها قرار دارد.

 

 

 

هیچ کاری غیر ممکن نیست فقط باید . . .

  انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 164

مطالب تصادفی

  • نکات مهم و کلیدی در پرورش مرغ گوشتی
  • محصول شماره موبایل مرغداران
  • فرصتی خوب جهت استخدام و کسب درآمد
  • مراحل پرورش مرغ گوشتی
  • بارگیری مرغها جهت ارسال به کشتارگاه در پرورش مرغ گوشتی
  • واکسیناسیون در پرورش مرغ گوشتی
  • جوجه ریزی در پرورش مرغ گوشتی

صنعت مرغداری