تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

این سایت جهت آموزش و اطلاع رسانی پرورش مرغ گوشتی جهت مرغداران و کارشناسان علوم دامی و دامپزشکان و تولید کنندگان تجهیزات مرغداری گردآوری شده است .


تجهیزات بهداشتی و ضد عفونی در مرغداری


تجهیزات بهداشتی و ضد عفونی در مرغداری

هیچ کاری غیر ممکن نیست . . .  

 

 

تجهیزات ضد عفونی در مرغداری

انواع سمپاش برای کنترل مرغداری ها

انواع تجهیزات لازم برای کنترل و پرورش طیور در مزارع و مرغداری های مختلف که اکثر این تجهیزات باید در تمام مزارع پرورش وجود داشته باشد تا در کنترل های بهداشتی آنها مشکلی به وجود نیاید.

با استفاده از عمل ضدعفونی دقیق و صحیح در صنعت پرورش طیور می توان به آسانی و با حداقل هزینه از شیوع بیماری ها جلوگیری کرد. ممکن است ضدعفونی کننده ها طبیعی، فیزیکی و شیمیایی باشند که ما آن ها را از نظر اندازه و نیروی محرکه و نوع عملکردشان به دسته های متفاوتی تقسیم کرده ایم.

از سم پاش ها هنگام ورود خودروهای حامل دان و خودروهای دیگر و وسایل دیگری که باید وارد مرغداری شوند استفاده می شود . به طوری که هر گاه خودرویی که وارد مرغداری شود باید هنگام ورود از درب ورودی کاملا ضد عفونی شود ( چرخها و قسمت زیر ماشین ها و بدنه ماشین ها و تمامی قسمتهای بیرون ماشین ها باید ضد عفونی شوند و سپس اجازه ورود ماشین به داخل فارم داده شود ) .

برای سم پاشی محوطه مرغداری قبل از دوره پرورش و در صورت نیاز در حین دوره پرورش باید از سم پاش استفاده کرد .

سمپاش دستی

با این سمپاش ها به راحتی می توانید تمام حشرات کوچکی که در منزل، مزرعه ی طیور و روی گیاهان نشسته اند را نابود نمایید، یک سم پاش با توجه به نوعی که دارد می تواند شامل اجزایی چون؛ مخزن، لوله ها، پمپ ها، نازل ها، صافی ها، موتور، اتصالات و توربین باشد. این اجزا با توجه به نوع سمپاش می توانند متفاوت باشند و یا در برخی موارد در بدنه ی سمپاش ها اصلا وجود نداشته باشند.

مهم ترین قسمت سمپاش دستی مخزن و پمپ آن می باشد، جالب است بدانید سمی که در داخل سمپاش است توسط دست، پیستون پمپ را در داخل سیلندر به حرکت در می آورد و مقدار هوایی که داخل آن جمع شده با حرکت عقب و جلو، همچنین با فشاری که متحمل می شود، آن را به دو قسمت نامساوی تقسیم می کند که یک قسمت آن به مخزن وارد می شود و قسمت دیگر آن به وسیله ی روزنه ی موجود به بیرون پرتاب می شود.

همچنین سم پاش های دستی و شارژی برای مصارف در سطوح کوچک کاربرد دارند. برای باغ هایی که مساحت نسبتا زیادی دارند، باید از نوع پشتی و موتوری، فرغونی، هواپیمایی استفاده می شود.

 

انواع سمپاش پشتی

  • سمپاش پشتی بدون موتور
  • سمپاش پشت موتوری
  • سمپاش پشت تراکتوری

 

سمپاش پشتی بدون موتور

به منظور سهولت کار و نیز افزایش بازده عملیات سمپاشی، به صورت دو بند ساخته و طراحی شده اند که به کمک همان بند ها کاربر به راحتی می تواند آن را بر پشت خود سوار کند تا عملیات سمپاشی را به نحو احسن انجام دهد و شامل دو نوع می باشد؛

 

۱- سمپاش پشتی با فشار متناوب:

سمی که در منبع این سمپاش قرار گرفته با فشار کوچکی که توسط فرد ایجاد می شود از مخزن خارج می گردد، توجه کنید که بسته به نوع سمپاش ممکن است منبع مورد نظر در داخل یا خارج از مخزن نصب شده باشد که البته هیچ فرقی در خروجی سم نخواهد داشت همچنین این سمپاش ها دارای همزنی هستند که کار متناوب نمودن فشار سم را برعهده گرفته است و با کمک اهرمی که دارد، می تواند از جمع شدن رسوب در کف مخزن یا دیواره های آن جلوگیری نماید. ضمن اینکه فردی که عملیات سمپاشی را انجام می دهد باید در طول مدت سمپاشی فقط تلمبه بزند تا میزان خروجی سم برای تمام نقاط مورد نظر به صورت یکنواخت ایجاد شود.

توجه داشته باشید که ظرفیت موجود در این نوع سمپاش ها ، معمولا به مقدار ده لیتر و در مواردی هم بیشتر تخمین زده شده است. همچنین نوع پمپی که در آنها به کار گرفته شده، از نوع پیستونی ساده و در مواردی هم دیافراگمی ست که می تواند به راحتی فشاری به اندازه ی 3 تا 4 اتمسفر را در خود جابجا کند و به بیرون از مخزن هدایت نماید.

 

۲- سمپاش پشتی با فشار دائم:

جالب است بدانید مخزنی که برای این نوع سمپاش ها طراحی شده است، از نوع استوانه ای می باشد که دارای جنسی از نوع فلز گالوانیزه یا پلاستیک های فشرده شده هستند و می توانند تا حد بالایی فشار موجود در مخزن را تحمل کنند.

قابل ذکر است، ظرفیتی که برای این سمپاش تخمین زده شده است مابین 10 تا 19 لیتر است که قادر است فشار سمپاش را كه در قسمت داخلی بالای مخزن تعبیه شده است، به وسيله ی يك پمپ پيستونی ساده ،دستی هم تامین کرد همچنین لوله ی باريكی که در داخل مخزن و در قسمت بالا یا پایین آن تعبيه شده، می تواند مايع سم را به وسيله ی فشاری كه از هوای بالا و در اثر حركت پيستون حاصل می شود را به صورت قطرات ریز به بیرون پرتاب نماید.

به یاد داشته باشید که این سمپاش ها فاقد همزن هستند بنابراین فردی که عملیات سمپاشی را انجام می دهد، باید مدام خم و راست شود تا مایع موجود در مخزن جابجا شده و به خوبی ترکیب شود تا در هنگام خروج سم مشکلی پیش نیاید.

همچنین این سمپاش ها دارای فشارسنجی هستند که می تواند به راحتی فشار موجود در داخل مخزن را به شما نشان دهد.

تفاوتی که در این نوع سمپاش ها نسبت به سایر سمپاش ها مشاهده می شود، قابلیت اتومایزر بودن آن می باشد یعنی در این سمپاش ها نیاز به وجود فشار بالا نیست و قطرات سم می توانند به راحتی در اثر برخورد با جریان شدید هوا به حرکت در بیایند و تبدیل به قطرات بسیار ریزی شوند.

این سمپاش ها مجهز به یک موتور بنزینی دو زمانه هستند که می تواند قدرتی به اندازه ی یک اسب بخار را داشته باشد و با اتصال به پمپ مولد هوا می تواند جریان شدیدی از هوا را ایجاد کند.

مخزنی که در این سم تعبیه شده از جنس پلاستیک شفاف است که می تواند تا حدود 30 لیتر سم را درون خود جابجا نماید.

همچنین این سمپاش ها برای خروجی محلول سم در خود دارای شلنگ شفافی هستند که قادر است به راحتی سم را به قسمت خروجی هوا هدایت نماید و توسط شیر فلکه ای که در سمپاش تعبیه شده، می توان، میزان خارج شدن سم را به راحتی کنترل کرد.

نکته ای که قابل اهمیت است، کنترل بالای کیفیت سمپاشی ست که به راحتی توسط فرد سمپاش با تغییر دور موتور و تنظیم شیر سمپاشی ایجاد می شود.

سمپاش پشت موتوری

 

سمپاش پشت تراکتوری

همانطور که از نامش پیداست، این سمپاش ها قابلیت این را دارند که به پشت تراکتور نصب شده و توسط یک شاسی هدایت شوند.جنس این سمپاش ها با توجه به نوع پمپ سمپاش، نوع موتور سمپاش و کیفیت مخازن باید از نوع فلز گالوانیزه یا ضد زنگ باشد البته در مواردی هم می توان از نوع پلاستیک با کیفیت فشرده هم برای ساخت آن استفاده کرد. این سمپاش صنعتی قادر است به خوبی مقدار محلول سم را در داخل مخزن محفوظ نگه دارد.

این سمپاش ها با ظرفیت بالایی که دارند می توانند تا گنجایش 500 لیتر محلول سم را توسط مخزن خود جابجا نمایند و در جهت مبارزه با آفات، بیماری ها و همچنین برای پاشیدن محلول های تقویتی از جمله کود مایع و سموم مختلف در کلیه باغات و مزارع به صورت مکانیزه مورد استفاده قرار می گیرند.

جالب است بدانید پمپ موجود در این سمپاش ها حرکت و توان خود را توسط pto (محور توان دهی) تامین می نمایند و قادر است فشاری به میزان 40 تا 50 اتمسفر را درون پمپ به حرکت درآورد.

نتیجه گیری

قبل از استفاده از محلول های سمی به نکات زیر هم توجه حاصل فرمایید:

۱- در هنگام کار با سمپاش استفاده تجهیزات ایمنی مناسب مانند دستکش، کلاه، ماسک، کفش کار و لباس یکسره ضد مواد شیمیایی ضروری است.

۲- در هوای طوفانی یا مادامی که باد به صورت مداوم می وزد ، نباید عملیات سمپاشی انجام شود. فراموش نکنید که سمپاشی در هنگام وزش باد، مخصوصاً اگر خلاف جهت باد باشد، باعث می‌شود تا ذرات سم بر روی سطوح یا اجسامی که باید سم پاشی شوند ننشیند و تمام زحمت و هزینه ی به کار گرفته شده کاملا بی‌اثر گردد. ضمن اینکه این کار می تواند برای فردی که عملیات سمپاشی را انجام می دهد خطرناک باشد چرا که وارد شدن قطره ای از سم به چشم، دهان و یا ... می تواند فرد را با مشکلات جدی تر روبرو سازد.

 

هیچ کاری غیر ممکن نیست . . .  

  انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 128

مطالب تصادفی

  • نکات مهم و کلیدی در پرورش مرغ گوشتی
  • محصول شماره موبایل مرغداران
  • فرصتی خوب جهت استخدام و کسب درآمد
  • مراحل پرورش مرغ گوشتی
  • بارگیری مرغها جهت ارسال به کشتارگاه در پرورش مرغ گوشتی
  • واکسیناسیون در پرورش مرغ گوشتی
  • جوجه ریزی در پرورش مرغ گوشتی

صنعت مرغداری